Last van ongewenste telefoontjes? Dit kan je doen!

Veel mensen herkennen het: telefoontjes die u liever niet ontvangt. Soms gaat het om een bedrijf uit Nederland of het buitenland, een goed doel of zelfs een bekende die maar blijft bellen. Maar mag iedereen u zomaar bellen? En wat zijn uw mogelijkheden om dit te stoppen?
Sinds 1 juli 2021 gelden er strengere regels voor het bellen van consumenten. Bedrijven en organisaties mogen u alleen bellen in de volgende situaties:
- U heeft daar expliciet toestemming voor gegeven.
- U bent klant bij het bedrijf (of bent dit geweest binnen de afgelopen 3 jaar).
- U bent donateur van de organisatie.
Valt u niet onder een van deze categorieën, dan mogen bedrijven u niet ongevraagd bellen. Gebeurt dit toch, dan kunt u dit melden bij ConsuWijzer, De AMC kan doen onderzoek doen naar het bedrijf en haar praktijken.
Recht van verzet
Vroeger kon u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register om commerciële telefoontjes te voorkomen. Dat register is inmiddels gestopt. Toch kunt u nog steeds aangeven dat u niet gebeld wilt worden.
Dit kan heel eenvoudig tijdens het telefoongesprek zelf. Zegt u dat u geen interesse heeft en niet meer gebeld wilt worden, dan maakt u gebruik van uw recht van verzet. De beller moet het gesprek direct beëindigen en u mag daarna niet opnieuw gebeld worden. U kunt dit ook schriftelijk of per e-mail laten weten.
Wordt u tóch opnieuw gebeld nadat u duidelijk heeft gemaakt dat u dit niet wilt? Dan kunt u hiervan melding maken bij ConsuWijzer. De ACM kan vervolgens een onderzoek starten. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat u toestemming heeft gegeven. Als dat niet zo is, kan er een boete volgen.
Heeft u last van iemand die u steeds blijft bellen, bijvoorbeeld een bekende of juist een anoniem nummer? Dan kunt u een paar dingen doen:
- Melden bij uw provider: uw provider kan een onderzoek instellen en eventueel maatregelen nemen
- Telefoonnummer blokkeren in je telefoon
Ondanks het blokkeren en melden nog steeds veel last van ongewenste oproepen? Dan kunt u bij uw provider vragen om een nieuw telefoonnummer.